Friday 20 April 2012

Balik Kampung 1

Apabila pulang ke kampung, rasa tak sah kalau tak beli sebuah buku, atau membawa bersama buku untuk dibaca.. Kerana aku tahu perjalanan pulangku mengambil masa yang lama...Jadi semasa menunggu keretapi Senandung Wau di KL Sentral, aku ke kedai buku aras dua tu..Beg aku letak bawah kerusi tempat menunggu dengan bertawakal kepada Allah agar melindungi hartaku itu..Doa ku juga agar dapat jumpa orang yang amanah..

Setengah jam meninjau buku-buku novel, satu pun novel tak menarik perhatian..Tiba-tiba, sebelum aku melangkah keluar, mataku terlihat buku biru...Nota Jutawan, Nota Kewangan : Karya Irfan Khairi.. Terus aku beli tanpa fikir panjang..Samada ianya berbaloi atau tidak.. Apa yang aku boleh dapat dari buku ini...

Sebaik sahaja buku itu aku bayar tunai, aku melangkah keluar dengan keadaan konfius...Konfius kerana masih fikir apakah benar tindakan aku membeli buku ini..Kemudian jadi makin konfius..Apabila mendapati bahawa beg yang ku tinggalkan tiada di tempat tadi...

Ya Allah, apakah doaku tidak kau makbulkan?? Apakah ada perancangan yang lebih baik untukku?? Apa, Ya Allah?? Berikan aku petanda...

Aku melangkah ke arah kerusi.. Ada seorang lelaki tua sebaya ayahku barangkali memandang ke arah ku...Dari sinar matanya, aku merasa seolah dia ingin memberitahu sesuatu... Namun dia teragak-agak...Dia menanti aku bersuara dan aku pula menanti dia memberitahu bahawa beg ku selamat.. Masing-masing senyap.. Aku masih dengan gaya kucing hilang anak..Meninjau bawah kerusi berharap yang aku telah salah melihat..

"Maaf, ada nampak tak beg saya?"Soalku..Terbuka kepada semua yang berada disitu.
"Are you looking for bag?" Uncle tu bersuara..
"Yeah...black bag..heavy one.."kataku..Hatiku seperti disuluh cahaya...Kembali menemui jalan..
"I'm sorry but the policeman has taken it..I told them because it've been here to long.."
"Alhamdulillah.."Aku meraup mukaku.. Uncle itu memandang aku sambil tersenyum..Gembira kerana melihat aku gembira barangkali..

Syukurku kerana Allah mendengar doaku...Allah maha mendengar..Hatiku bertambah yakin...Imanku bertambah..Aku gembira..Allah memelihara hartaku, dan Allah jumpakan aku dengan seorang yang amanah..Alhamdulillah..Aku juga belajar sesuatu yang indah hari ini..Ilmu berada dimana sahaja hanya kita sahaja yang kena buka pintu hati untuk menerima ilmu yang Allah beri...

No comments:

Post a Comment